Lue uusin uutiskirjeemme 01/2020

Alkuvuosi 2020 on ollut R-tasolla erittäin vilkas ja työntäyteinen. Poikkeuksellisista ajoista huolimatta olemme saaneet hoitaa mielenkiintoisia projekteja ja toimittaa tuotteitamme ympäri maailman.

Kartoitimme alkuvuodesta myös tuotantomme hiilijalanjäljen, sillä haluamme jatkossa toimittaa asiakkaillemme jo tarjousvaiheessa teollisuuden kulkutieratkaisujemme hiilijalanjälkilaskelmat. Avaa uutiskirjeemme selainversio ja lue lisää!

Tilaa R-tason uutiskirje tästä


TIEDOTE: Teollisuuden kulkuteitä valmistavan R-tason älykäs tuotesuunnittelu vähentää tuotteiden hiilijalanjälkeä

Teollisuuden kulkutieratkaisuiden suunnitteluun ja valmistukseen erikoistunut raahelainen perheyritys R-taso Oy on kartoittanut tuotantonsa hiilijalanjäljen, josta leijonanosan 93 % muodostaa pääraaka-aine teräs. Älykkään designin ansiosta R-tason tuotteisiin menee yli 30 % vähemmän terästä, mikä pudottaa niiden hiilijalanjälkeä kolmanneksella verrattuna kilpaileviin perinteisiin teollisuuden kulkutieratkaisuihin. Kartoituksen myötä R-taso haluaa jatkossa toimittaa tuotteiden hiilijalanjälkilaskelmat asiakkaalle jo tarjousvaiheessa. Hiilijalanjäljen laskennan suoritti bio- ja kiertotalouden asiantuntijayritys Macon Oy.

– R-taso erikoistuu etenkin vaativiin teollisuuskohteisiin, jolloin kulkutien luotettavuus ja turvallisuus ovat meille luonnollisesti tärkeimpiä tuotantoamme ohjaavia arvoja. Se ei silti estä järkevää materiaalien käyttöä ja ekologisten näkökohtien huomiointia. Tuotteidemme älykkäässä modulaarisessa rakenteessa raaka-ainetta käytetään juuri oikea määrä oikeassa paikassa, kertoo toimitusjohtaja Ville Törmänen R-taso Oy:stä.

– R-tason kulkuteiden älykäs suunnittelu mahdollistaa sen, että raaka-ainetta tarvitaan yli 30 prosenttia vähemmän. Ero on tuntuva verrattuna perinteisiin rakenteisiin, Törmänen jatkaa.

– Koko yrityksen toimintaa koskeva hiilijalanjälkitutkimus oli hyödyllinen. Sen yhteydessä kehitimme laskentatyökalun, jonka avulla voimme kertoa asiakkaillemme yrityksemme tuotteiden hiilijalanjäljen jo tarjousvaiheessa, sanoo Törmänen.

– Lisäksi suunnittelumme mahdollistaa ilmastohyötyjä logistiikassa. Modulaarisen rakenteen ansiosta tuotteemme voidaan pakata tiiviimmin merikontteihin, jolloin esimerkkinä jo yhdessä Uruguayhin suuntautuvassa toimituksessa päästövähenemä on noin 150 tonnia verrattuna perinteisten ratkaisujen laivaamiseen. Tämä vastaa yli 400 000 kilometrin ajoa dieselkäyttöisellä autolla, kertoo Törmänen.

Teräksen kohdalla raaka-aineen alkuperä muodostaa merkittävän osuuden tuotteen lopullisessa hiilijalanjäljessä. EU:n säätelemä eurooppalainen terästuotanto edustaa maailman vähäpäästöisintä päätä, ja esimerkiksi SSAB tuottaa vielä 7 % EU:n keskiarvoakin vähemmän hiilidioksidipäästöjä1). Kiinassa tuotettu teräs puolestaan edustaa maailman suuripäästöisintä ääripäätä.

– Leijonanosan tuotannon hiilijalanjäljestä muodostaa pääraaka-aine teräs. Tuotteen rakenteen lisäksi toinen tekijä, johon yritys voi vaikuttaa, on raaka-aineen alkuperä. Suuri osa raaka-aineestamme tulee ympäristöasioiden edelläkävijän SSAB:n tehtailta. Terästä hankitaan myös muilta eurooppalaisilta toimittajilta, joiden tuottaman teräksen hiilijalanjälki on maailman pienimpiä. Kotimaassa ja EU:ssa tuotetun teräksen käyttö on vastuullinen valinta paitsi hiilijalanjäljen puolesta, myös yhteiskunnallisesti ja sosiaalisesti, sanoo Törmänen.

Lue lisää tuotantomme hiilijalanjäljestä

Lataa mediatiedote 16.6.2020

1) SSAB-konserni, Sustainability Expedition, https://www.ssab.fi/ssab-konserni/kestava-kehitys